Wednesday, November 18, 2009

"Sudah Terang Lagi Bersuluh"-Post

Heyo~
Ok, this is so gonna be the first post that I write in Malay...*I hope...well, probably gonna mix it*
This post are fully dedicated to the "Pertandingan Debat Anti-Dadah" which took place in Politeknik Kota Kinabalu on 18th November 2009. Pertandingan ni adalah di bawah Agensi Anti-Dadah Kebangsaan.


*tadaa~ gini la setting dia*

Ok la...
mesti korg ttnya2 apasal aku letak tajuk post ni 'Sudah Terang Lagi Bersuluh' kan....hahaha~
b4 aku cite part tu, meh aku nak cite dari mula dulu...mehaha~

Ok, debat ni...aku sbnrnya langsung tadak kena mengena pun...agak2 weyh~ ni dlm bahasa melayu...aku debate English...1 habuk aku tadak tau amcm skill nak debate BM...sama tu mmg la sama...tp agak2 weyh~ BM aku, kalo ikutkan mmg hangkang...sukati aku nak ckp mcm mana dlm BM...lagi 1 aku slalu ckp mix ngan English...tadi pun, aku tgk dorg suma debat tu, rasa mcm binggung ada sbb bahasa tlampau formal, pastu ada rasa mcm nak gigit je sbb apa yg panjang2 dorg ckp tu, boleh sebut guna 1-2 pkataan je dlm english...huhu~

Bukan la aku nak mengata ke apa ke...aku respect gak team debat ni...hebat2 jgk dorg...masuk final ok...and the BEST! si Yazrin a.k.a Ungi2 dinobatkan sebagai Pendebat Terbaik!

*ni la dorg dari my institution*



*tu dia~ Yazrin a.k.a Ungi2*

Cite pasal Yazrin sikit...haha~ dia ni debate english gak...kira ada element Awesome la jgk dia ni...English dia bantai, BM pun dia bantai...bak kata Madam "pendebat 2 alam" XD LMAO~

So, da terang2 da pertandingan ni anjuran agensi anti-dadah kebangsaan...confirm la motion suma bkait paut ngan dadah...pasal tanggungjawab kerajaan to deal with this social outcry, pasal how the society need to be part of the eradication to ensure the effectiveness of all those campaign of eradication of drug-addicts and stuff like that...byk la sgt dorg bincang...aku da muka basi dari pagi dok tmagu rasa nak ttido pun ada...*tu kalo part yg tak best la* da blk2 aku dok slouch...huh~

Ok, nak dikatakan jgk...suka gak aku tgk dorg ni debat...bukan apa...bak kata omputih...flowery2 gitu....wakaka~ then perumpamaan yg sungguh megeletek ati aku XD...here are some that i would like to quote...these are among my fave:

  • Jangan jadi seperti pokok rambutan, yang lain menjadi bunga kita pun menjadi bunga. Bila pokok lain menjadi buah, kita masih menjadi bunga. Jadilah seperti bintang yang bekerdipan di malam hari, bila malam terang menyinar, bila siang menjadi igauan (3rd speaker UMS)
  • Proksi kami jelas, sudah terang lagi bersuluh (2nd speaker MasterSkill) <-- ni la aku ckp ni...lepas mamat tu ckp yg ni..mcm all the way smpi sidang ke-2 pun guna ni XD
  • Berbaju merah, putih dan hitam datangnya dari UniTar, tapi kami datang dari UiTM berdiri disini tanpa rasa gentar (Yazrin UiTM)
  • Mana mungkin si ibu mengandung jika bukan ayah yang membantu (Yazrin UiTM) *i laugh like crazy*
  • Ini dewan perdebatan, bukan dewan tom tom bak (3rd speaker UMS)
Suma yg aku quote tu aku punya fave....hilang mengantuk aku jap...haha~

Nak jadi cite lg...well, kan dlm debate or debat masing2 ada speaker dewan...ok, in my style of debate...speaker dewan tu aku address as 
"Mr./Madam Speaker Sir/Ma'am"

Kalo dlm BM punya lak...yang aku perhati...dorg address camni:
"Yang di-pertuan dewan"
Maksud masing2 sama je...habit pkataan2 ni kuar pun sama....haha! kalo aku debate, da tak terkira kot berapa byk kali aku ckp "Mr./Madam Speaker Sir/Ma'am"...tiap abis 1 ayat mst sebut kot....
sama la jgk ngan kejadian debat ni...tiap kali abis ayat tu, byk kali ckp "Yang di-pertuan dewan"....haha~

Ok, pendek cite la...since aku da penat weyh~
Majlis penutupan dirasmikan oleh pengarah politeknik..tapi dia tadak...so wakil la...ni...tgk dlm gambar ni:

*penganti pengarah Poli bagi ucapan*

So, ini encik, dia baca la ikut ucapan teks pengarah...da awal2 dia ckp kat kitorg yg teks dia ada 14 muka surat...igt dia memain...skali, ada smpi mata aku da layu, bdn aku da slouch, dan mcm2 lg la yg menunjukkan aku ngantuk tahap gaban...rupanya betul kot ucapan pengarah tu 14 muka surat...huh! apadah nak buat panjang2 weyh~ make is short and sweet la -.-"

Dah settle ngan penyampaian hadiah, kitorg kena jemput minum petang...agak lapar...makanan aku nmpk sedap je...wahaha~
Dah selesai makan...kitorg balik la...


*ni la goodie bag...aku pun dpt*



*ni la dlm goodie bag tu*

So, apa2 pun...aku nak terus perjuangan aku ngan DEBATE~
tak lama lagi ada tourney~ at least tak la sucky sgt....huhu~
ouh...btw, aku rasa berbaloi gak aku pegi debat ni...takde la aku dok umah je 1 hari suntuk dok on9 yg ntah apa2 fb manjang, study sikit...huhu~

MissAwesome Signing OFF!~

4 comments:

  1. Macam best juga debat dia ni, sayang saya tak dapat join sekali, haha. Setiap debat macam ni ada goodie bag ka?

    ReplyDelete
  2. hehe~ tidak...
    my fren yg debat tu got extra goodie bag...jd dorg bagi sy la sbb sy sorg jak penyokong time tu...hehe

    ReplyDelete
  3. hehehe you are the only one laa utk dorg. Ada bawa pom pom skali ka?

    ReplyDelete
  4. ouh...too bad tadak bwk...kakakakkaa~ tidak sempat buat...kekeke~

    ReplyDelete

What say you??~